Wednesday 3 August 2016

Big News Bank Of England (4 Ogos 2016)

Bank Of England dijangkan membuat pemotongan kadar Faedah (Interest Rate) setelah tujuh tahun??



Adalah dijangka bahawa Mark Carney, Gabenor Bank , akan mengumumkan pengurangan daripada 0.5 % kepada 0.25% pada tengah hari. Bulan lepas Jawatankuasa Dasar Monetari ( MPC) mengundi untuk mengekalkan kadar faedah , walaupun ahli ekonomi meramalkan luka. Walaupun pengurangan yang tidak pasti , terdapat peningkatan tekanan kepada Bank untuk bertindak selepas data ekonomi yang lemah baru-baru ini.

Dengan kejatuhan mendadak dalam sektor perkhidmatan, aktiviti kilang ke bawah dan industri pembinaan juga perlahan, kebanyakan ahli ekonomi berpendapat kini adalah masa untuk tindakan. "Data ekonomi sejak referendum telah lemah dengan ketara. Terdapat keperluan sebenar untuk rangsangan lebih sekarang," kata Samuel Makam, ketua UK ekonomi di Pantheon Makroekonomi. David Blanchflower, bekas ahli MPC dan kini profesor ekonomi di Dartmouth College di Amerika Syarikat, kata Bank hendaklah, sekurang-kurangnya, mengurangkan kadar: "Jika data bertukar sekitar, Bank boleh mengembalikan memotong. "Jika mereka tidak bertindak dan ternyata mereka harus mempunyai, maka keadaan adalah lebih buruk." A penurunan kadar akan bertujuan untuk meningkatkan ekonomi UK berikutan undi negara untuk meninggalkan Kesatuan Eropah. Tetapi ketidakpastian yang menyelubungi Brexit, serta bagaimana mana-mana rangsangan boleh menjejaskan pasaran kewangan, akan menyebabkan kesukaran MPC dalam memutuskan apa yang perlu dilakukan. Andrew Sentance, bekas ahli MPC dan penasihat ekonomi sekarang kanan di PwC, kata seorang pengurangan kadar akan pada ketika ini menjadi "isyarat sia-sia".


"Saya tidak akan terkejut untuk melihat penurunan kadar , tetapi saya tidak fikir ia adalah keputusan yang tepat pada masa ini," kata Encik Sentance . "Kejutan yang melanda ekonomi adalah isu politik . Ia digoncang kedudukan asas ekonomi , yang tidak adalah sesuatu yang dasar monetari terutamanya kedudukan yang baik untuk menyelesaikan." Akan kadar memotong meningkatkan ketidaksamaan ?
Bukti kelembapan ekonomi berkembang - kepadamu Encik Carney Menyambung pelonggaran kuantitatif ( QE) - apabila kerajaan membeli aset dengan wang ia telah dibuka secara elektronik - satu lagi pilihan untuk MPC. Ia , bagaimanapun , membawa masalah sendiri , kerana keputusan akhir tidak boleh diramal dengan tepat.

"QE adalah lebih kurang menarik daripada potongan kepada kadar faedah, " kata Encik Sentance .
" Pasaran kewangan berada dalam apa-apa keadaan rapuh apabila QE telah diperkenalkan pada tahun 2009 , mereka tidak berada dalam kedudukan yang sekarang Kami tidak mempunyai tahap yang sama pergolakan, terdapat peluang untuk membuat perkara yang lebih buruk. ".

kegembiraan peminjam ?

Bagi peminjam , penurunan kadar boleh menjadi berita baik. Menggunakan Pejabat Statistik Kebangsaan (ONS) data harga rumah , potongan 0.25% akan bermakna £ 22 pengurangan bulanan dalam rang undang-undang untuk 25 tahun gadai janji pembayaran balik berubah-ubah di rumah yang biasanya berharga sebanyak £211,000 (mengambil deposit 20 % ke dalam akaun). Walau bagaimanapun, bagi mereka yang mempunyai gadai janji tetap atau untuk orang yang mengharapkan pulangan ke atas simpanan, penurunan kadar tidak akan dialu-lukan. "Ramai isi rumah tetap pembayaran gadai janji mereka selama beberapa tahun , bermakna mereka akan dapat melihat tiada manfaat serta-merta daripada pengurangan kadar," kata Encik Makam . "Dengan ini mengehadkan kesan kadar yang dipotong pada ekonomi sebenar , Bank boleh menilai bahawa faedah kadar sifar tidak menghalalkan kos." Kali terakhir kadar faedah Bank memotong adalah pada Mac 2009, pada kemuncak krisis kewangan.



No comments:

Post a Comment